(^_^)

Friday 10 February 2012

Simpan duit (part 1)

Aku nak menyimpan!
& aku kena menyimpan!
Tahun ni memang tahun yg mencabar.
Banyak perkara yg berlaku tahun ni yg memerlukan aku utk menyimpan DUIT.
Sangat kontra dengan sikap aku yang suka sangat spend duit dgn bershopping!

First of all..kenapa aku nak menyimpan??

  • bulan lepas dgn tak disangka-sangka aku&husband x-cident. Beratus juga la duit habis untuk tarik kereta,repair kereta dll.Lepas dr kejadian tu aku baru terfikir.."kan bagus kalau aku ade tabung kecemasan..boleh guna time2 emergency mcm ni". 
  • bulan 7 aku besalin.Duit sepital..duit ubat aku..ubat baby...barang2 baby.mane nak korek?
  • bulan 4 ni mak aku nak buat kenduri kesyukuran.Guna duit kan?
  • Bulan 5 ni paklong aku buat kenduri kat Kelantan.mmg nmpak mcm x wajib kan? tapi kenduri pihak pempuan ari tu kat joho aku tak dapat datang sbb balik kedah. So yg kat kelantan ni aku WAJIB dtg!duit kan?
  • bulan 8 dah raya!paling tak kena gak spend duit kan?

Aku takleh bertangguh lagi.
Untuk latihan awal, aku nak cabar diri aku simpan COIN.


Nama challenge : Tabung Duit Besi
Target : RM 30/month
Cara2 : Setiap kali balik keje, korek coin yg ade lam poket. Masukkan lam tabung.
Kat mane2 jumpa coin..ambik.
Try minta diskaun tiap kali membeli ( tak kisah la kalau dapat 10sen pun).
Yang penting tiap hari mesti masukkan coin lam tabung.
Start date: 10/2/2012
End date : 10/3/2012


*tarikh kat atas ni adalah utk trial je. kalau aku pass challenge ni..InsyaAllah aku akan terus buat utk bulan2 seterusnya.Jom kawan-kawan..kita sahut cabaran Tabung Duit Besi!

Chayo2 uyui!
(esok aku upload gambar tabung ye hehe...)

No comments:

Post a Comment